evenimente

 Conferința ”Competențe în acțiune”,
14-15 noiembrie 2019, Florența, Italia

În perioada 14-15 noiembrie 2019, profesoara de istorie, educație civică și educație pentru societate, Victoria Pila, a participat la o Conferință regională cu genericul ”Competențe în acțiune”. Evenimentul s-a desfășurat la Florența, Italia și a fost organizată de Consiulul Europei în parteneriat cu Universitatea Firenze în cadrul programului Educație democratică în școli.  La Conferință au participat reprezentanți din 27 de țări europene, respectiv 85 școli, peste 200 participanți (profesori, educatori, directori de școli, manageri de proiecte etc.)

”Democrația este unul dintre cei trei piloni ai Consiliului Europei și nu ar trebui să existe nici un fel de ezitare în rândul statelor membre că aceasta trebuie să rămână un fundament cheie pentru societățile noastre viitoare”, a menționat în deschidere Matjaz Gruden, director Participare Democratică , Consliul Europei. ” Oficialii Consilului Europei au menționat că ”deși instituțiile noastre sunt solide, vor funcționa într-un mod cu adevărat democratic doar dacă cetățenii sunt pe deplin conștienți nu doar de dreptul lor de a vota ci și de valorile pe care instituțiile noastre le reprezintă.”

S-a menționat că sistemele noastre de educație și școlile trebuie să-i pregătească pe tineri să devină indivizi activi, participativi și responsabili deoarece societățile complexe, multiculturale și într-o evoluție rapidă în care trăim nu pot funcționa cu mai puțin de atât. În zorii unei epoci a calculatorului cuantic și inteligenței artificiale este cu atât mai important ca tinerii noștri să fie echipați cu valori, atitudini, abilități, cunoștințe și înțelegere critică care să le permită să ia decizii responsabile în ceea ce privește viitorul lor. Punctul de plecare pentru dezvoltarea Cadrului de Referință al Competențelor pentru Cultură Democratică al Consiliului Europei a fost convingerea că una din misiunile principale ale sistemelor de educație, școlilor și universităților ar trebui să fie pregătirea pentru cetățenie democratică. Acest lucru presupune să se asigure că elevii știu și înțeleg provocările cu care se confruntă și consecințele deciziilor pe care le iau, ce pot să facă și ce nu ar trebui să facă.

Organizatorii au ținut să menționeze că este important ca formabilii să aibă nu doar cunoștințe, ci și abilități.

O atenție deosebită a fost acordată evaluării prin descriptorii a competențelor civice.

S-a menționat că acest cadru trebuie implementat nu doar de către profesorii de istorie, dar și de toate cadrele didactice și manageriale ale instituțiilor de învățământ.

Voi continua să implementez în instituția noastră de învățămînt valorile democratice și intenționez să implic elevii în mai multe proiecte comunitare în acest sens.